Een energiezuinige woning alleen volstaat niet altijd om de energiekost terug te dringen. Met het CEM-project wil Zonnige Kempen haar huurders nu duidelijk maken welke invloed ze uitoefenen op de energetische kwaliteiten van hun woning. Dat schrijft de sociale bouwmaatschappij in haar driemaandelijkse nieuwsbrief Zonneklaar.
Zonnige Kempen staat al langer garant voor energiebesparende en ecologische woningen. In een volgende stap wil de sociale bouwmaatschappij haar huurders sensibiliseren over hoe ze op energie kunnen besparen en een hoog rendement uit de woning kunnen halen.
De bouwmaatschappij stapte met haar project naar het Kenniscentrum Energie van de Thomas More-hogeschool. Samen namen ze met volle overtuiging deel aan het Europese eSESH-project, waardoor bewoners nauwgezet hun energieverbruik konden opvolgen en vergelijken met het gemiddelde verbruik van de buurt.
Op basis van die resultaten werd een communicatiemodel ontwikkeld om de huurders met een abnormaal verbruik intensief te begeleiden. “Het Communicatiemodel Energiekost en integrale woonkwaliteit op Maat van de huurders (CEM) is een interactieve kast die de gebruikers duidelijk maakt welke impact bepaalde toestellen of beslissingen op hun energiekost hebben. We willen bij de grootste energieverbruikers langsgaan om hen te tonen wat energie kost”, verduidelijkt directeur Luc Stijnen van Zonnige Kempen. “De gebruiker kan zelf toestellen op het bord aansluiten. Zo berekent CEM bijvoorbeeld meteen wat de huurder moet betalen als hij een kwartier zijn haardroger gebruikt of de thermostaat een graadje hoger zet”, treedt onderzoeker Ivan Verhaert van Thomas More bij. Een energiecoach begeleidt de bewoners en geeft hen de nodige ondersteuning en duiding. Het CEM-project bevat daarnaast ook nog een test en een heleboel tips om op energie te besparen. Het uiteindelijke doel is om de huurders o
Op een verstandige manier met energie en hun budget te laten omspringen.
Europees kreeg de overkoepelende aanpak in beide projecten, zowel de monitoring (eSESH) als de sensibilisering (CEM) heel wat lof, dat blijkt ook uit een presentatie over het onderzoek tijdens de Europese Week van de Duurzame Energie (EUSEW). De projecten koppelen een duidelijke visie op duurzaam bouwen en wonen aan een focus op sensibilisering en begeleiding van de grootste energieverbruikers. Europa roemt die benadering omdat het beoogde resultaat zo optimaal kan worden bereikt.
Om de draagkracht van het CEM-project nog te vergroten, betrok Zonnige Kempen Ecolife, Wablief en de OCMW’s bij de definitieve uitwerking. CEM blinkt daardoor uit in helder en begrijpelijk taalgebruik en vormt een aanzet tot een handig werkinstrument met heel wat ideeën en oplossingen voor de andere huisvestingsmaatschappijen, coöperaties en de hele huursector.